Opdrachtgever
Spoorwegvervoerders in het algemeen leggen de nadruk op veiligheid en betrouwbaarheid van het verkeer, maar vooral op de bescherming van personen. Om deze reden is er een hoge betrouwbaarheid vereist van gevoelige en geavanceerde elektronische apparaten (bijvoorbeeld signalerings- of informatiesystemen). Vanwege economische redenen hebben deze systemen niet voldoende diëlektrische sterkte voor alle mogelijke gevallen van overspanning. Daarom moet er een overspanningsbeveiliging gebruikt worden die voldoet aan de specifieke vereisten van het railvervoer.
De kosten van overspanningsbeveiligingen voor de elektrische en elektronische systemen op de spoorwegen zijn slechts een fractie van de totale kosten van de beschermde technologie. Een kleine investering vergeleken met de kosten van defect of vernietigd apparatuur. Schade kan veroorzaakt worden door de effecten van stootspanning bij directe of indirecte blikseminslag, schakelingen, storingen of hoge spanning door de metalen delen van spoorwegmateriaal.
Het belangrijkste principe van een optimale bescherming tegen overspanning is de complexiteit en coördinatie van de overspanningsbeveiligingen en de potentiaalvereffening door directe of indirecte verbinding. Complexiteit wordt verzekerd door de overspanningsbeveiliging te installeren bij alle in- en uitgangen van het apparaat en systeem, zodat alle stroomleidingen, signaal interfaces en communicatie interfaces beschermd worden. De coördinatie van de beveiliging wordt verzekerd door overspanningsbeveiligingen te installeren met verschillende beschermende effecten en in de juiste volgorde om de stootspanningspulsen geleidelijk te beperken tot het veilige niveau voor het beschermde apparaat.
Spanningsbegrenzingapparaten zijn ook een essentieel onderdeel van de uitgebreide bescherming geëlektrificeerde spoorrails. Ze voorkomen hoge ontoelaatbare aanrakingsspanning op de metalen delen van de spoorweguitrusting door een tijdelijke of permanente verbinding tot stand te brengen met de geleidende delen met het retourcircuit van het tractiesysteem. Met deze functie beschermen ze voornamelijk mensen die in contact kunnen komen met deze blootliggende geleidende delen.
Wilt u meer informatie over spanningsbegrenzing bij treinstations en spoorwegen? Klik dan op onderstaande link om de volledige brochure te openen.
Brochure: Solutions: Railway stations and railways
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en productinformatie van Conduct.
Meld u nu aan voor de nieuwsbrief!